DE KRACHT VAN DE TITEL

Wist je dat de titel en het omslag van je boek 50% van de aankoop bepalen? Dat is veel. In een boekhandel of op websites trekt het ook als eerste naar de titel en daarna naar het omslag. De titel moet boeien, dan kijkt men naar het hele boek, pakt het op en bladert erin. De achterkant wordt gelezen en dan wordt het boek of weggelegd of gekocht.
Non fictie vergt een hele andere aanpak dan fictie. Graag deel ik met jullie een aantal van mijn ervaringen. Voor mij is de titel het belangrijkste als ik aan een nieuw boek begin. Een goede titel is het halve werk. De titel moet iets triggeren bij degene die tegen het boek aanloopt en moet tevens duidelijk maken waar het boek over gaat.

Veel schrijvers bedenken de titel achteraf en dat is prima, maar voor mij is het een inspiratiebron om tot schrijven over te gaan. Ik wordt heel blij van een goede titel. In Non-fictie moet het natuurlijk op de inhoudt slaan. Veel, vooral naslagwerken, hebben saaie titels, maar dat past precies bij het boek. Ik wordt vrolijk van een opvallende titel waarvan je meteen denkt: leuk, waar zou dat boek over gaan’. Als de inhoud dan past bij de verbeelding die de potentiele lezer heeft is de kans dat het verkocht wordt groot. Natuurlijk gaat het wel eens mis. Ik heb een boek geschreven dat ik zelf heel mooi geschreven vindt en ik breng de kennis in dat boek op een bijzondere manier over. De titel is ‘Je mag zijn wie je bent’. Het is een van m’n slechts verkopende boeken geworden. Ik heb op straat mensen aangehouden en ze het boek laten zien met de vraag wat ze ervan vonden. Het commentaar was: ‘ik weet echt wel wie ik ben.’ De titel sprak dus niet tot de verbeelding. Dezelfde inhoud heb ik gebruikt voor een boek met de titel ‘Het Spirituele Ennneagram.’ Dat boek liep heel goed en heeft een paar drukken gekregen en loopt nu nog steeds. De titel is dus heel belangrijk voor de verkoop van je boek en voor mij ook als inspiratie voor de inhoud. Er was een boek van P. Harpenau met als titel Ik blauw van jou. Het boek ging over liefde en vooral mislukte liefdes relaties. Het was een leuke en speelse titel, maar niemand koopt zo’n boek. Er zijn er nog geen 100 van verkocht. Ik heb een boek geschreven dat aanvankelijk heette ‘Ontdek je zwaktes en valkuilen met het Enneagram’. Ik werd op een nacht wakker en blijkbaar had ik erover gedroomd want ik dacht meteen: wat een slechte titel. Negatief, dus wie koopt het. De titel is veranderd in ‘Ontdek je sterke kanten’ en het is een bestseller waarvan er al 20.000 verkocht zijn. Overigens gaat het boek voornamelijk over je zwakke kanten en je valkuilen, maar het boek heeft nu een positieve intentie gekregen.
Nog een paar voorbeelden uit het buitenland. De directeur van Pepsi Cola schreef een boek ‘The other Guy Blinked’ Dat zo vertaald worden ‘De ander knipperde met z’n ogen.’ Dat slaat nergens op. Dus het ik het uitgebracht als ‘Wie het laatst lacht’, met als ondertitel: hoe Pepsi de cola oorlog won.. Die titel pakt.
Ik heb twee boeken van Donald Trump uitgegeven. De ene was ‘De kunst van het zakendoen’. Dat boek liep heel goed. De tweede was ‘Surviving at the top’ wat in Nederland uitkwam als ‘Overleven aan de top’. Dat was geen goede titel want het zegt niets. Het had veel beter kunnen heten ‘Het Overlevingsspel in de zakenwereld.’ Het boek verkocht dus niet.
Snap je hoe belangrijk een boek is. Als auteur heb je daar wel degelijk invloed op. Maar soms ben je als auteur beroepsblind en grijpt de uitgever in. Dan ben je klaar met schrijven en denk je: oh ja, een titel. Dan geeft de titel wel helemaal de inhoud weer, maar de titel is verre van commercieel. Vandaar dat ik eerst de titel wil hebben. Als die goed is, en de inhoud is goed, dan heb je een grotere kans op hoge verkopen.